Niska/hartia/olkapää

Niskan, hartioiden ja olkapään vaivat usein kytkeytyvät toisiinsa, sillä ylävartalomme on toiminnallinen kokonaisuus. Lääkärin lähetteessä nämä vaivat on kuvailtu esimerkiksi termeillä: tension neck, jännityspäänsärky, rotator cuff -ongelma tai olkapään jännekalkki. Vaivoja lähdetään hoitamaan eri menetelmillä. Fysioterapeutti auttaa valitsemaan sinulle oikeat ja parhaat tulokset tuovat menetelmät.

Purenta

Purennasta johtuvia oireita hoidetaan Voice Massagella, joka on klassinen hierontahoito ja tavoitteena on helpottaa hengityksen, äänentuoton ja purennan alueen lihasten jännitystiloja. Rauhallisilla, syvempiin kudoksiin vaikuttavilla hierontaotteilla käsitellään lihaksia rintakehän, kaularangan ja pään alueelta. Myös nielemisvaikeuksiin on mahdollista saada helpotusta Voice Massage -käsittelyllä.

Lihaksia rentouttavalla ja aktivoivalla käsittelyllä luodaan hyvät edellytykset vapaalle hengitykselle, puheelle ja laulamiselle. Kasvojen ja purennan alueen lihasten käsittelyllä pyritään vapauttamaan erilaisista purentahäiriöistä (mm. yöpurennasta) aiheutuneita lihaskireyksiä ja lievittämään niistä johtuvia kiputiloja, esim. päänsärkyä. Kaularangan lihasten käsittely kuuluu olennaisena osana Voice Massageen, sillä mm. yöpurenta ja pinnallinen hengitys aiheuttavat kireyttä ja kipua niskan ja kaulan lihaksiin.

Meillä hoitoa antaa kouluttautunut Voice Massage -terapeutti Tuula Nieminen

Kutomon Fysioterapia ja Liikuntakeskus