KESÄN UNELMAPROJEKTEJA VAI KIPUA JA KIRISTYSTÄ

Jopa vain alkaa innostus ja aherruksen odotus näkyä loisteena joidenkin asiakkaiden silmissä jo keväällä, kun heidän kanssaan tulee juttua pian saapuvasta kesästä. ”Kesäprojektien odottajat” on ilmiö, johon törmää viimeistään loppukeväästä. Ilmiö koskee erityisesti niitä liikunnan harrastajia, jotka aikovat vaihtaa kesän treenit lukuisiin kesäprojekteihin, kuten puutarhan hoito, terassin rakentaminen, talon maalaus, klapien teko, mökkityöt, marjojen poimiminen, jne…

Nämä ahkerat ahertajat nauttivat kesäpuuhistaan, touhuten innokkaasti aamusta iltaan, ja useat kokevat tekevänsä samalla melkoisen treenin. Näin onkin, mutta rasitus kohdistuu yleensä vain tiettyyn osaan kehoa, ja pitkään jatkunut yksipuolinen liike aiheuttaa kipuja ja ylirasitusvammoja.

Esim. taloa maalatessa tehdään toistuvaa liikettä yläraajalla (kurkotukseen asti) ja voipa olla, että maalaus tapahtuu tikkailla seisoen, pohkeet jännittyneinä. Seurauksena mahdollisesti olkapään kivulias jännetulehdus ja öiset heräämiset pohjelihasten erittäin kivuliaisiin lihaskamppeihin.

Kukkaloistoa vaalivat puolestaan kitkevät sinnikkäästi penkkejä kyykyssä, pää eteen työntyneenä. Tai suorin jaloin, selkä pyöreänä alaspäin roikkuen, eikä tässäkään niskaa hyvällä asennolla hellitä. Ja tästä, roikottavasta asennosta, kun selän ojentaa, niin…auts, oliko se välilevy…Vähintäänkin selkä on illalla jäykkä, samoin jalat, polvet kipeät ja turvoksissa, voipa olla huimaustakin pään roikottamisesta.

Entäpä lapiotyöt… olipa kyseessä sitten mullan levittäminen pihalle tai soran levittäminen uuden terassin pohjaksi, niin oletko ajatellut, kuinka paljon saman liikkeen toistoja tässäkin tulee. Vähänkin huolimaton kropan hallinta multaa lukuisia kertoja heittäessä, ja simsalabim: noidannuoli tulee apupojaksi talkoisiin. Samoin ns. tenniskyynärpää vaanii pitkäkestoisen lapionvarren puristamisen ja käteen kohdistuvien tärähdysten myötä.

Ja niinpä vain saattaa loiste silmissä harmillisesti himmetä, kun kesän odotettu unelmaprojekti voi upean ja mieltä tyydyttävän lopputuloksen lisäksi aiheuttaa kehoon kipuja ja vammoja, jotka vaikeuttavat arkea pitkälle syksyyn.
Mikäli kesää on edeltänyt monipuolinen ja säännöllinen liikunta, jolla on saatu hyvä lihaskunto ja kestävyys, on pidempään turvassa erilaisilta ylirasitusvammoilta. Hyvä lihaskunto ja kestävyys sallivat keholle suuremman työmäärän ja palautuminen päivän kuormituksesta on nopeampaa, jotta kroppa voi taas seuraavana päivänä jatkaa töitä siitä mihin edellisenä päivänä on jääty.

Mitä muuta voisi sitten tehdä välttyäkseen harmillisilta vammoilta ja ylirasitustiloilta?
Ennakoimalla voittaa paljon…
Tauon paikka – vähintään pari kertaa tunnin aikana oikaise itsesi ja tee elvyttäviä vastaliikkeitä.
Hyvät työasennot ja työvälineet – pyri pitämään hyvä ryhti, vaihtele työasenoja, huolehdi saksien terävyydestä, säädä ruohonleikkurin työntöaisa sopivalle korkeudelle, hanki kevyet ja ergonomiset työvälineet.

Urakan jakaminen useammalle päivälle – yksipuolisesti kuormittavien toistoliikkeiden määrä laskee ja riski ylirasitukseen pienenee. Varsinkin urakan alussa, kun keho ei ole tiettyyn kuormitukseen tottunut.
Riittävä lepo – hyvä yöuni on tärkeä kuormituksesta palautumisessa.
Muista syödä ja juoda – pysyt pirteämpänä ja vältät tapaturmat.
Talvella hankitun hyvän pohjakunnon lisäksi olisi hyvä käydä liikkumassa myös kesällä. Tällöin koko kroppa saa kaipaamaansa liikettä, eikä lihaskunto pääse surkastumaan. Lisäksi säännöllinen liikunta ohjaa hyvään ruokarytmiin ja painonhallintaan, ja syksyllä lempifarkutkin sujahtavat taas mukavasti jalkaan. Treenaaminen auttaa myös pysymään hyvällä tuulella.

Kesällä tietty liikutaan myös fiiliksien ja kelien mukaan. Jokainen voi tehdä sitä mistä nauttii. Parin viikon lomakin liikunnasta on aivan ok, ja tauon jälkeen keho taas nauttii entistä enemmän liikkumisesta.
Laitan tähän loppuun videon, jossa Milla näyttää vinkkejä elvyttävistä ja vetreyttävistä liikkeistä. Puuhaa ja projekteja riittänee vielä pitkälle syksyyn, joten otathan liikkeet käyttöösi sinne taukojen lomaan.

Leppoisaa ja aurinkoista loppukesää sinulle,
-sanna
PS. Ja jos ”vahinko” on jo ehtinyt tapahtua, niin hae apua kipuihin ja kiristyksiin mahdollisimman pian, jotta tilanne ei kroonistu.