HUOMAA

Vappuaattona 30.4 ei vesijumppia

Vappuaattona ma 30.4 Vesihelmi sulkee ovensa klo 16.00, joten

klo 17.45 ja klo 19.15 Vesijumppia ei ole.

Myöskään ti 1.5 Vappupäivänä klo 11.45 Vesijumppaa ei ole.

Homma jatkuu taas tutusti ke 2.5.

Hauskaa Vappua!

Vapun aukiolot

Vappuaattona ma 30.4 olemme auki klo 7.00-16.00

Jumpista seuraavat pidetään:

klo 10.00 Kahvakuula +55

klo 11.00 Easy Line

klo 16.00 Body Pump

 

Vappupäivänä ti 1.5 olemme suljettu 🙂

Kivaa vappua! 🙂 🙂

Melontaa yhteistyössä Erärengin kanssa

Kevään melonnat yhteistyössä Erärengin kanssa

Tiistai 29.5. klo 13.00 Keväinen Loimijoki! Melotaan Forssan kansallisessa kaupunkipuistossa ja mahdollisuuksien mukaan
pistäydytään rannalla Salmistonmäellä kahvitauolla.
Lähtö Kehräämöltä ravintolalaiva Jannun vierestä.
Melotaan kaksipaikkaisilla avo- eli intiaanikanooteilla.
Retken kesto noin 3 tuntia. Hinta 28€/hlö. Ilmoittautumiset Minnalle p.0500 878365. Paikkoja rajoitetusti!

Tiistai 5.6. klo 19.00 Maailman ympäristöpäivä, Forssan kansallinen kaupunkipuisto ja Loimijoki! Retkellä rantaudutaan
mahdollisuuksien mukaan Salmistonmäellä kahvitauolla.
Lähtö Kehräämöltä ravintolalaiva Jannun vierestä.
Valittavanasi yksikkökajakki (max 6 kpl) tai kaksipaikkainen avo- eli intiaanikanootti.
Retken kesto n. 3 tuntia. Hinta 28€/hlö. Ilmoittautumiset Minnalle p.0500 878365 Paikkoja rajoitetusti!

Lataa esite

AJANKOHTAISTA

Ravintoasiat kondikseen

KOHTI KESÄKONDISTA JA SEN YLI

Henna tässä morjens!

Olen koulutukseltani liikuntaneuvoja, personal trainer sekä ravintovalmentaja. Ravitsemusasiat ovat lähellä sydäntäni,

ja mikäli kaipaat jeesiä, saattais meitsillä olla niksi taikka kaks 😉

Tiesitkö, että ruokailun merkitys painonhallintaan on jopa 80%?

Oli tavoitteenasi sitten painonpudotus tai terveellisempi elämä, on asiaa huomattavasti helpompi lähteä purkamaan yhdessä.

Otahan yhteyttä joko s-postitse: henna.vikman@vkfysio.fi tai soittamalla p. (03) 4354665

WANTED – Teidän perhe kuntoon?

Etsimme perhettä –mamma, pappa, isä, äiti ja teini-ikäiset lapset – malliesimerkiksi elämäntapamuutokseen.
Valintakriteerit: huono kunto, mahdollinen ylipaino, motivaation puutos, terveysriskit…

Te sitoudutte perheenä puolen vuoden ohjelmaan ja jakamaan kokemuksianne mediassa.
Me tarjoamme teille Personal Trainer -paketin, joka sisältää testaukset ja monipuolisen valmennuksen sekä puolen vuoden VIP-jäsenyyden, jonka aikana käytte vapaasti kuntosalilla ja ryhmäliikuntatunneilla.

Hakuohjeet:
Kirjoita, tee PowerPoint-esitys tai mitä ikinä keksitkään. Hakemuksesta täytyy käydä ilmi vähintään tiimin vetäjänä toimivan henkilön nimi ja yhteystiedot
sekä perheenjäsenten iät. Kerro perheesi mahdollisista terveysriskeistä ja
liikuntataustasta. Kerro myös miksi juuri teidän perheenne pitäisi päästä valmennukseen ja minkälaisena näette perheenne elämän valmennuksen jälkeen.
Voit tehdä hakemuksen myös max. 3 min. pitkänä videona.

Palauta hakemus viimeistään to 15.2.2018. osoitteeseen
minna.penttila@icloud.com. Laita postin otsikoksi Meidän perhe.
Paperiset hakemukset voit palauttaa kuoressa Kutomolle.

HUOM: Älä palauta videoita sähköpostin liitteenä, vaan lähetä linkki YouTubeen tai johonkin pilvipalveluun.

Valittuun perheeseen otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti viimeistään viikolla 10.

Aika kiittää!

Kiitos, että tulitte liikkumaan ja kuntoutumaan kanssamme tänäkin vuonna.
Yli 500 Vip-liikkujaa on ollut meille iso riemu ja luulen, että myös teille liikkuvana yhteisönä.

Kiitos, että saamme olla enemmän kuin pelkkä jumppapaikka.  Aamupäivän kahvitteluhetket, pirtelö piristykset jumpan jälkeen ja ennen tunnin alkua kuuluva puheen sorina tai hiljainen oma-hetkesi on ääreisen tärkeää aikaa myös meille. Niissä tunnelmissa tiedämme, että olemme arjen yläpuolella.

Kiitos kaikille 255 VIP:lle vastausajastanne kesällä tehtyyn palvelun laatukyselyyn. Saimme toiveenne kehityskohteista ja olemme niihin jo tarttuneet.
Huimat tyytyväisyys lukemat annoitte meille!

99,6 % Suosittelee meitä ystävilleen
96,8    % Aikoo jatkaa kanssamme

Nämä tulokset kertovat henkilökuntamme sitoutumisesta ja intohimosta työhönsä ja siitä, että Teitä on ilo palvella. Yrittäjänä ja työnantajana tämä on minulle palkinto, jota ei voi rahassa arvottaa.

Kiitos työtovereilleni kärsivällisyydestä tunnemyrskyjohtajan kanssa.  Olette kasvamassa sisäiseen yrittäjyyteen ja sillä takaamme menestyksemme jatkossakin.

Kiitos hallituksellemme Sami Kotiniemi, Jani Leino ja Mika Immonen. Insinöörimäisellä tuellanne olemme saaneet ryhtiä lukuihin ja strategiaan. Kiitos Riikka ja Keijo luvuista, luottamuksesta, selkärangasta ja tuesta synkkinä hetkinä. Kiitos Anu ilmeestä ja näkyvyydestä.

Kiitos Sanna. Ilman kasvuasi ja sitoutumistasi yrityksen johtamiseen olisin jo monesti luovuttanut.

Kiitos Stella ja Melina. Teihin voi aina luottaa.

Kiitos

Minna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FIRSTBEAT-mittaus

Löydä tasapaino tekemisen ja levon välille FIRSTBEAT-mittauksen avulla.

 

3 vrk kestävä sydämen sykevälimittaus on helppo toteuttaa.
Tulokset kertovat arjen keskeiset kuormitustekijät, palautumisen ja unen laadun sekä liikunnan vaikutukset terveyteesi.
Tuloksien perusteella suunnittelemme yhdessä sinulle sopivat toimenpiteet hyvinvointisi parantamiseksi.

Kysy lisää!

 

 

17.7. Sannan Blogi: Unelmaprojekteja

KESÄN UNELMAPROJEKTEJA VAI KIPUA JA KIRISTYSTÄ

Jopa vain alkaa innostus ja aherruksen odotus näkyä loisteena joidenkin asiakkaiden silmissä jo keväällä, kun heidän kanssaan tulee juttua pian saapuvasta kesästä. ”Kesäprojektien odottajat” on ilmiö, johon törmää viimeistään loppukeväästä. Ilmiö koskee erityisesti niitä liikunnan harrastajia, jotka aikovat vaihtaa kesän treenit lukuisiin kesäprojekteihin, kuten puutarhan hoito, terassin rakentaminen, talon maalaus, klapien teko, mökkityöt, marjojen poimiminen, jne…

Nämä ahkerat ahertajat nauttivat kesäpuuhistaan, touhuten innokkaasti aamusta iltaan, ja useat kokevat tekevänsä samalla melkoisen treenin. Näin onkin, mutta rasitus kohdistuu yleensä vain tiettyyn osaan kehoa, ja pitkään jatkunut yksipuolinen liike aiheuttaa kipuja ja ylirasitusvammoja.

Esim. taloa maalatessa tehdään toistuvaa liikettä yläraajalla (kurkotukseen asti) ja voipa olla, että maalaus tapahtuu tikkailla seisoen, pohkeet jännittyneinä. Seurauksena mahdollisesti olkapään kivulias jännetulehdus ja öiset heräämiset pohjelihasten erittäin kivuliaisiin lihaskamppeihin.

Kukkaloistoa vaalivat puolestaan kitkevät sinnikkäästi penkkejä kyykyssä, pää eteen työntyneenä. Tai suorin jaloin, selkä pyöreänä alaspäin roikkuen, eikä tässäkään niskaa hyvällä asennolla hellitä. Ja tästä, roikottavasta asennosta, kun selän ojentaa, niin…auts, oliko se välilevy…Vähintäänkin selkä on illalla jäykkä, samoin jalat, polvet kipeät ja turvoksissa, voipa olla huimaustakin pään roikottamisesta.

Entäpä lapiotyöt… olipa kyseessä sitten mullan levittäminen pihalle tai soran levittäminen uuden terassin pohjaksi, niin oletko ajatellut, kuinka paljon saman liikkeen toistoja tässäkin tulee. Vähänkin huolimaton kropan hallinta multaa lukuisia kertoja heittäessä, ja simsalabim: noidannuoli tulee apupojaksi talkoisiin. Samoin ns. tenniskyynärpää vaanii pitkäkestoisen lapionvarren puristamisen ja käteen kohdistuvien tärähdysten myötä.

Ja niinpä vain saattaa loiste silmissä harmillisesti himmetä, kun kesän odotettu unelmaprojekti voi upean ja mieltä tyydyttävän lopputuloksen lisäksi aiheuttaa kehoon kipuja ja vammoja, jotka vaikeuttavat arkea pitkälle syksyyn.
Mikäli kesää on edeltänyt monipuolinen ja säännöllinen liikunta, jolla on saatu hyvä lihaskunto ja kestävyys, on pidempään turvassa erilaisilta ylirasitusvammoilta. Hyvä lihaskunto ja kestävyys sallivat keholle suuremman työmäärän ja palautuminen päivän kuormituksesta on nopeampaa, jotta kroppa voi taas seuraavana päivänä jatkaa töitä siitä mihin edellisenä päivänä on jääty.

Mitä muuta voisi sitten tehdä välttyäkseen harmillisilta vammoilta ja ylirasitustiloilta?
Ennakoimalla voittaa paljon…
Tauon paikka – vähintään pari kertaa tunnin aikana oikaise itsesi ja tee elvyttäviä vastaliikkeitä.
Hyvät työasennot ja työvälineet – pyri pitämään hyvä ryhti, vaihtele työasenoja, huolehdi saksien terävyydestä, säädä ruohonleikkurin työntöaisa sopivalle korkeudelle, hanki kevyet ja ergonomiset työvälineet.

Urakan jakaminen useammalle päivälle – yksipuolisesti kuormittavien toistoliikkeiden määrä laskee ja riski ylirasitukseen pienenee. Varsinkin urakan alussa, kun keho ei ole tiettyyn kuormitukseen tottunut.
Riittävä lepo – hyvä yöuni on tärkeä kuormituksesta palautumisessa.
Muista syödä ja juoda – pysyt pirteämpänä ja vältät tapaturmat.
Talvella hankitun hyvän pohjakunnon lisäksi olisi hyvä käydä liikkumassa myös kesällä. Tällöin koko kroppa saa kaipaamaansa liikettä, eikä lihaskunto pääse surkastumaan. Lisäksi säännöllinen liikunta ohjaa hyvään ruokarytmiin ja painonhallintaan, ja syksyllä lempifarkutkin sujahtavat taas mukavasti jalkaan. Treenaaminen auttaa myös pysymään hyvällä tuulella.

Kesällä tietty liikutaan myös fiiliksien ja kelien mukaan. Jokainen voi tehdä sitä mistä nauttii. Parin viikon lomakin liikunnasta on aivan ok, ja tauon jälkeen keho taas nauttii entistä enemmän liikkumisesta.
Laitan tähän loppuun videon, jossa Milla näyttää vinkkejä elvyttävistä ja vetreyttävistä liikkeistä. Puuhaa ja projekteja riittänee vielä pitkälle syksyyn, joten otathan liikkeet käyttöösi sinne taukojen lomaan.

Leppoisaa ja aurinkoista loppukesää sinulle,
-sanna
PS. Ja jos ”vahinko” on jo ehtinyt tapahtua, niin hae apua kipuihin ja kiristyksiin mahdollisimman pian, jotta tilanne ei kroonistu.

22.6. Sannan Blogi: Kesäloma toimii

Kesäloma toimii

Pian se taas koittaa, tutun kesäisen yhtälön mukaisesti, juhannus ja ensimmäinen kesäloma-aalto.
Toinen aalto aloittaa lomansa heinäkuun alusta ja loput ripotellen ja sovitellen ennen ensi lumia.

Monella tuntuu olevan takanaan kiireinen kevätkausi työrintamalla. Ja nykyajan työelämä kyllä haastaa
jatkuvilla muutoksilla ja nopealla työtahdilla. Asiakkaiden ja tuttavien kanssa juteltuani, moni on
kertonut olevansa todella väsynyt. Työpäivät tuntuvat jo pakkorutistukselta ja mielessä pyörii lause
”Vielä kun jaksan kaksi viikkoa, niin sitten alkaa loma”. Eipä siis ihme, että tuo nelikirjaiminen
taikasana L-O-M-A on niin odotettu.

On hienoa, että ihmiset uskaltavat kertoa avoimesti olevansa väsyneitä ja loman tarpeessa. Asioista
puhuminen ja tuntemuksien jakaminen muiden kanssa on jo ensimmäinen helpottava tekijä.

Kiire ja stressi aiheuttavat henkisen väsymyksen lisäksi jännitteitä kehoon. Päätä särkee, niska on
jumissa, selkä voi olla jäykkä ja kipeä. Kehon fyysiset jännitystilat vaikeuttavat palautumista. Uni on
pinnallista ja katkonaista, kivut aiheuttavat ärtymystä ja keskittyminen kivoihinkin asioihin vaikeutuu.
Pahimmillaan kehon oireilu lamaannuttaa, eikä kenelläkään ole enää hauskaa..edes lomalla.

Mutta miten kesäloma pitäisi sitten viettää, että siitä nauttisi ja palautuisi kevään kuormituksesta ja
väsymyksestä.

Kysymykseen on varmasti yhtä monta vastausta kuin on lomailijaakin… Itse ajattelen, että ennen lomaa
on hyvä miettiä, mitä lomalta haluaa. Ei niin, että tehdään tästäkin yksi stressitekijä lisää, vaan ihan
oikeasti voisi miettiä, ”mitä minä tarvitsen ja haluan lomaltani”. Lepuuttavaa yksinoloa ja
rauhoittumista, energisoivan paljon yhdessäoloa ystävien ja sukulaisten kanssa vai täysi irtiotto
arkiympyröistä ja lomamatka varman auringon lämpöön.

Me Kutomon Fysioterapiassa haluamme auttaa sinua nauttimaan lomastasi koko loman edestä. Taitavat
fysioterapeuttimme tekevät rentouttavia hoitoja, vapauttaen sinut kivuista ja kireyksistä. Ja sinä päätät,
haluatko hoidon hiljaisuudessa rentoutuen vai jutellen ja mieltä keventäen.

Jos haluat rentoutua itseksesi, niin silloin Neurosonic matalataajuusvärähtelyhoito on sinua varten.
Miellyttävä musiikki ja Neurosonicin lempeä värähtely rentouttavat koko kehon ja ylikierroksilla käyvä
hermosto rauhoittuu levolliselle tasolle. 3-5 hoitokertaa tekevät jo ihmeitä. Jos hoito ei vielä ole sinulle
tuttu, niin suosittelen kokeilemaan, ehdottomasti.

Mitäpä jos tänä kesänä olisit itsellesi armollinen, ja hoidatat kehosi kuntoon jo ennen lomaa. Tai nautit
hoidoista loman aikana. Lomafiilis kohenee ja neljä viikkoa alkaa tuntua viideltä.

Hyvää juhannusta ja parasta kesälomaa Sinulle
– sanna

Fysioterapia
Liikunta