HUOMAA

AJANKOHTAISTA

Aika kiittää!

Kiitos, että tulitte liikkumaan ja kuntoutumaan kanssamme tänäkin vuonna.
Yli 500 Vip-liikkujaa on ollut meille iso riemu ja luulen, että myös teille liikkuvana yhteisönä.

Kiitos, että saamme olla enemmän kuin pelkkä jumppapaikka.  Aamupäivän kahvitteluhetket, pirtelö piristykset jumpan jälkeen ja ennen tunnin alkua kuuluva puheen sorina tai hiljainen oma-hetkesi on ääreisen tärkeää aikaa myös meille. Niissä tunnelmissa tiedämme, että olemme arjen yläpuolella.

Kiitos kaikille 255 VIP:lle vastausajastanne kesällä tehtyyn palvelun laatukyselyyn. Saimme toiveenne kehityskohteista ja olemme niihin jo tarttuneet.
Huimat tyytyväisyys lukemat annoitte meille!

99,6 % Suosittelee meitä ystävilleen
96,8    % Aikoo jatkaa kanssamme

Nämä tulokset kertovat henkilökuntamme sitoutumisesta ja intohimosta työhönsä ja siitä, että Teitä on ilo palvella. Yrittäjänä ja työnantajana tämä on minulle palkinto, jota ei voi rahassa arvottaa.

Kiitos työtovereilleni kärsivällisyydestä tunnemyrskyjohtajan kanssa.  Olette kasvamassa sisäiseen yrittäjyyteen ja sillä takaamme menestyksemme jatkossakin.

Kiitos hallituksellemme Sami Kotiniemi, Jani Leino ja Mika Immonen. Insinöörimäisellä tuellanne olemme saaneet ryhtiä lukuihin ja strategiaan. Kiitos Riikka ja Keijo luvuista, luottamuksesta, selkärangasta ja tuesta synkkinä hetkinä. Kiitos Anu ilmeestä ja näkyvyydestä.

Kiitos Sanna. Ilman kasvuasi ja sitoutumistasi yrityksen johtamiseen olisin jo monesti luovuttanut.

Kiitos Stella ja Melina. Teihin voi aina luottaa.

Kiitos

Minna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FIRSTBEAT-mittaus

Löydä tasapaino tekemisen ja levon välille FIRSTBEAT-mittauksen avulla.

 

3 vrk kestävä sydämen sykevälimittaus on helppo toteuttaa.
Tulokset kertovat arjen keskeiset kuormitustekijät, palautumisen ja unen laadun sekä liikunnan vaikutukset terveyteesi.
Tuloksien perusteella suunnittelemme yhdessä sinulle sopivat toimenpiteet hyvinvointisi parantamiseksi.

Kysy lisää!

 

 

17.7. Sannan Blogi: Unelmaprojekteja

KESÄN UNELMAPROJEKTEJA VAI KIPUA JA KIRISTYSTÄ

Jopa vain alkaa innostus ja aherruksen odotus näkyä loisteena joidenkin asiakkaiden silmissä jo keväällä, kun heidän kanssaan tulee juttua pian saapuvasta kesästä. ”Kesäprojektien odottajat” on ilmiö, johon törmää viimeistään loppukeväästä. Ilmiö koskee erityisesti niitä liikunnan harrastajia, jotka aikovat vaihtaa kesän treenit lukuisiin kesäprojekteihin, kuten puutarhan hoito, terassin rakentaminen, talon maalaus, klapien teko, mökkityöt, marjojen poimiminen, jne…

Nämä ahkerat ahertajat nauttivat kesäpuuhistaan, touhuten innokkaasti aamusta iltaan, ja useat kokevat tekevänsä samalla melkoisen treenin. Näin onkin, mutta rasitus kohdistuu yleensä vain tiettyyn osaan kehoa, ja pitkään jatkunut yksipuolinen liike aiheuttaa kipuja ja ylirasitusvammoja.

Esim. taloa maalatessa tehdään toistuvaa liikettä yläraajalla (kurkotukseen asti) ja voipa olla, että maalaus tapahtuu tikkailla seisoen, pohkeet jännittyneinä. Seurauksena mahdollisesti olkapään kivulias jännetulehdus ja öiset heräämiset pohjelihasten erittäin kivuliaisiin lihaskamppeihin.

Kukkaloistoa vaalivat puolestaan kitkevät sinnikkäästi penkkejä kyykyssä, pää eteen työntyneenä. Tai suorin jaloin, selkä pyöreänä alaspäin roikkuen, eikä tässäkään niskaa hyvällä asennolla hellitä. Ja tästä, roikottavasta asennosta, kun selän ojentaa, niin…auts, oliko se välilevy…Vähintäänkin selkä on illalla jäykkä, samoin jalat, polvet kipeät ja turvoksissa, voipa olla huimaustakin pään roikottamisesta.

Entäpä lapiotyöt… olipa kyseessä sitten mullan levittäminen pihalle tai soran levittäminen uuden terassin pohjaksi, niin oletko ajatellut, kuinka paljon saman liikkeen toistoja tässäkin tulee. Vähänkin huolimaton kropan hallinta multaa lukuisia kertoja heittäessä, ja simsalabim: noidannuoli tulee apupojaksi talkoisiin. Samoin ns. tenniskyynärpää vaanii pitkäkestoisen lapionvarren puristamisen ja käteen kohdistuvien tärähdysten myötä.

Ja niinpä vain saattaa loiste silmissä harmillisesti himmetä, kun kesän odotettu unelmaprojekti voi upean ja mieltä tyydyttävän lopputuloksen lisäksi aiheuttaa kehoon kipuja ja vammoja, jotka vaikeuttavat arkea pitkälle syksyyn.
Mikäli kesää on edeltänyt monipuolinen ja säännöllinen liikunta, jolla on saatu hyvä lihaskunto ja kestävyys, on pidempään turvassa erilaisilta ylirasitusvammoilta. Hyvä lihaskunto ja kestävyys sallivat keholle suuremman työmäärän ja palautuminen päivän kuormituksesta on nopeampaa, jotta kroppa voi taas seuraavana päivänä jatkaa töitä siitä mihin edellisenä päivänä on jääty.

Mitä muuta voisi sitten tehdä välttyäkseen harmillisilta vammoilta ja ylirasitustiloilta?
Ennakoimalla voittaa paljon…
Tauon paikka – vähintään pari kertaa tunnin aikana oikaise itsesi ja tee elvyttäviä vastaliikkeitä.
Hyvät työasennot ja työvälineet – pyri pitämään hyvä ryhti, vaihtele työasenoja, huolehdi saksien terävyydestä, säädä ruohonleikkurin työntöaisa sopivalle korkeudelle, hanki kevyet ja ergonomiset työvälineet.

Urakan jakaminen useammalle päivälle – yksipuolisesti kuormittavien toistoliikkeiden määrä laskee ja riski ylirasitukseen pienenee. Varsinkin urakan alussa, kun keho ei ole tiettyyn kuormitukseen tottunut.
Riittävä lepo – hyvä yöuni on tärkeä kuormituksesta palautumisessa.
Muista syödä ja juoda – pysyt pirteämpänä ja vältät tapaturmat.
Talvella hankitun hyvän pohjakunnon lisäksi olisi hyvä käydä liikkumassa myös kesällä. Tällöin koko kroppa saa kaipaamaansa liikettä, eikä lihaskunto pääse surkastumaan. Lisäksi säännöllinen liikunta ohjaa hyvään ruokarytmiin ja painonhallintaan, ja syksyllä lempifarkutkin sujahtavat taas mukavasti jalkaan. Treenaaminen auttaa myös pysymään hyvällä tuulella.

Kesällä tietty liikutaan myös fiiliksien ja kelien mukaan. Jokainen voi tehdä sitä mistä nauttii. Parin viikon lomakin liikunnasta on aivan ok, ja tauon jälkeen keho taas nauttii entistä enemmän liikkumisesta.
Laitan tähän loppuun videon, jossa Milla näyttää vinkkejä elvyttävistä ja vetreyttävistä liikkeistä. Puuhaa ja projekteja riittänee vielä pitkälle syksyyn, joten otathan liikkeet käyttöösi sinne taukojen lomaan.

Leppoisaa ja aurinkoista loppukesää sinulle,
-sanna
PS. Ja jos ”vahinko” on jo ehtinyt tapahtua, niin hae apua kipuihin ja kiristyksiin mahdollisimman pian, jotta tilanne ei kroonistu.

22.6. Sannan Blogi: Kesäloma toimii

Kesäloma toimii

Pian se taas koittaa, tutun kesäisen yhtälön mukaisesti, juhannus ja ensimmäinen kesäloma-aalto.
Toinen aalto aloittaa lomansa heinäkuun alusta ja loput ripotellen ja sovitellen ennen ensi lumia.

Monella tuntuu olevan takanaan kiireinen kevätkausi työrintamalla. Ja nykyajan työelämä kyllä haastaa
jatkuvilla muutoksilla ja nopealla työtahdilla. Asiakkaiden ja tuttavien kanssa juteltuani, moni on
kertonut olevansa todella väsynyt. Työpäivät tuntuvat jo pakkorutistukselta ja mielessä pyörii lause
”Vielä kun jaksan kaksi viikkoa, niin sitten alkaa loma”. Eipä siis ihme, että tuo nelikirjaiminen
taikasana L-O-M-A on niin odotettu.

On hienoa, että ihmiset uskaltavat kertoa avoimesti olevansa väsyneitä ja loman tarpeessa. Asioista
puhuminen ja tuntemuksien jakaminen muiden kanssa on jo ensimmäinen helpottava tekijä.

Kiire ja stressi aiheuttavat henkisen väsymyksen lisäksi jännitteitä kehoon. Päätä särkee, niska on
jumissa, selkä voi olla jäykkä ja kipeä. Kehon fyysiset jännitystilat vaikeuttavat palautumista. Uni on
pinnallista ja katkonaista, kivut aiheuttavat ärtymystä ja keskittyminen kivoihinkin asioihin vaikeutuu.
Pahimmillaan kehon oireilu lamaannuttaa, eikä kenelläkään ole enää hauskaa..edes lomalla.

Mutta miten kesäloma pitäisi sitten viettää, että siitä nauttisi ja palautuisi kevään kuormituksesta ja
väsymyksestä.

Kysymykseen on varmasti yhtä monta vastausta kuin on lomailijaakin… Itse ajattelen, että ennen lomaa
on hyvä miettiä, mitä lomalta haluaa. Ei niin, että tehdään tästäkin yksi stressitekijä lisää, vaan ihan
oikeasti voisi miettiä, ”mitä minä tarvitsen ja haluan lomaltani”. Lepuuttavaa yksinoloa ja
rauhoittumista, energisoivan paljon yhdessäoloa ystävien ja sukulaisten kanssa vai täysi irtiotto
arkiympyröistä ja lomamatka varman auringon lämpöön.

Me Kutomon Fysioterapiassa haluamme auttaa sinua nauttimaan lomastasi koko loman edestä. Taitavat
fysioterapeuttimme tekevät rentouttavia hoitoja, vapauttaen sinut kivuista ja kireyksistä. Ja sinä päätät,
haluatko hoidon hiljaisuudessa rentoutuen vai jutellen ja mieltä keventäen.

Jos haluat rentoutua itseksesi, niin silloin Neurosonic matalataajuusvärähtelyhoito on sinua varten.
Miellyttävä musiikki ja Neurosonicin lempeä värähtely rentouttavat koko kehon ja ylikierroksilla käyvä
hermosto rauhoittuu levolliselle tasolle. 3-5 hoitokertaa tekevät jo ihmeitä. Jos hoito ei vielä ole sinulle
tuttu, niin suosittelen kokeilemaan, ehdottomasti.

Mitäpä jos tänä kesänä olisit itsellesi armollinen, ja hoidatat kehosi kuntoon jo ennen lomaa. Tai nautit
hoidoista loman aikana. Lomafiilis kohenee ja neljä viikkoa alkaa tuntua viideltä.

Hyvää juhannusta ja parasta kesälomaa Sinulle
– sanna

Tunnelmia Yöpumpista 14.1.2017

BodyPump100 Party Night

14.1.2017 julkaistiin 100. BodyPump ohjelma tuhansilla klubeilla ympäri maailmaa.
Meillä pidettiin Suomen ensimmäinen BodyPump100 -tunti heti vuorokauden vaihtuessa keskiyöllä.
Ensimmäiselle tunnille pääsi reilut 40 innokasta liikkujaa. Ikkunat huurussa vietimme vähän erilaista perjantaiyötä ja hauskaa oli!

11.10. Minnan Blogi: Metka ikä

robinhoodTämä 50 vuotta on metka ikä. On oikeasti keskellä kaikkea. Näkee teinimaailman lasten kautta ja iän mukanaan tuomia juttuja omien vanhempien elämässä.
Omassa elämässä tekee listaa virheistä, mitä ei kannata tehdä uusiksi. Ja niistä mitkä vielä täytyy päästä kokeilemaan.

Kolme asiaa ärsyttää ja kunnolla:

  1. Kroppa oikeasti hajoaa nopeammin kuin ennen. Treeniä tarvitsee koventaa ja säännön mukaistaa pysyäkseen kasassa. Vasen olkapää on jo niin löysä, että liian nopeat liikkeet meinaa saada pissat housuihin, kun on kuin puukolla viillettäisi olkapäästä. Ja toi pissat housuihin on muutenkin niin totta, jos ei treenaa sitäkin osastoa. Painon noususta en jaksa edes mainita.
  1. Ei saa mitään roikkuvia asioita hoidettua. Päivät suhahtelee ohi ja samat asiat on hoitamatta aina vaan. Sitten se lista lävähtää silmille aamuyöllä klo 3.46 ja pyöriikin sitten kivasti trailerina koko lopun unelle tarkoitetun ajan.
    Tosin sitäkin ennen on jo pariin kertaan vaihtanut sängyssä puolta, kun kylmä hiki on kastellut lakanat.
  1. Ja eniten kaikesta. On tullut niin mukavuudenhaluiseksi, että ei jaksa juhlia aamuyöhön! Ja kun kuitenkin juhlii, niin siinä palautumisessa meneekin sitten alkuviikko.
    Tähän liittyy myös matkoilla ja lomilla illan viettojen muuttuminen. Ei mitään käryä enää diskoista, joissa on kuumin meno, vai onko diskoja muuten enää olemassakaan?
    Itse on jo ihan sänkykunnossa klo 22 illalla, kun on ollut ulkona koko päivän ja saanut hyvää toisten laittamaa ruokaa.

Ja kolme asiaa, jotka tekevät tästä ihan parhaan iän ikinä:

  1. Tietää mitkä asiat tekevät tyytyväiseksi ja tajuaa, että onnellisuus ei ole 24/7 asia. Vaikeaa tosin vieläkin on uskoa, että kaikella kurjallakin on kasvattava tarkoituksensa, mutta luottaa kuitenkin, että asioilla on tapana järjesty. Varsinkin jos vähän itse puskee niitä eteenpäin.
  1. Osaa välttää niitä tilanteita ja ihmisiä, joiden tietää vievän energiaa enemmän kuin antavan. Ja tajuaa hakeutua itselle tärkeiden ihmisten seuraan tarpeeksi usein, että elämisen todellinen merkitys pysyy kirkkaana. Yhteys.
  1. Ja vielä on kesää jäljellä.
    On tullut aika koota kaikki työelämässä opittu ja koettu hyötykäyttöön ja toteuttaa se. Siitä olenkin tosi kiitollinen, että olen ajautunut tähän työrooliin, jossa vaihtelen hommailujani kuin tuuliviiri.  Ja tajuan sen rasittavuuden muulle työyhteisölleni niin, että jaan vastuun tärkeistä asioista luottopakeilleni.

Plussalla ollaan.

Ja tulevaisuudelle toivon äitini opein Fransiscus Assisilaisen viisautta:
Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä ne asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa niitä asioita, joita voin, ja viisautta erottaa nämä toisistaan.

Minna P

Ps. Seuraavassa blogissa paneudun tuon ensimmäisen ärsytyskohdan muuttamiseen…